Taro Kode Iklan

Kisah Seorang yang Setia pada Allah SWT

Kisah Seorang yang Setia pada Allah SWT

Akufal - Suatu kisah di kota Tarim di Hadramaut, Yaman.

"Ada seorang lelaki yang soleh juga seorang penjaga yang berjaya mempunyai jualan dan hasil pulangan modal dan keuntungan yang disimpan banyak.

Suatu hari, modal berjumlah yang banyak telah hilang. Dicari-carinya tidak juga jumpa. Selepas setahun berlalu, anaknya telah menemukan modal tersebut terlihat di celah-celah bilik dalam rumahnya.

Selepas waktu maghrib, anaknya membawa barang tersebut menuju ke masjid karena anaknya tahu setiap hari di antara waktu maghrib dan isya' ayahnya pasti ada disana.

Sampai di masjid anaknya berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah, saya sudah menemukan barang ayah yang mahal dan bernilai yang telah hilang selama ini."

Maka ayahnya memandang anaknya dengan jelingan mata yang tajam dan berkata kepada anaknya, "Apakah kamu tiada masa lain untuk memberitahu ayah? Tidak boleh ditunggu selepas isya' baru diberitahu?

Kamu telah mengganggu ayah bersama Allah سبحانه وتعالى. Ketika ini, kamu telah disibukkan dengan benda yang hilang ini dan kamu telah mengganggu ibadah ayah antara maghrib dan isya'.

Oleh karena itu, apa saja yang kamu temukan itu, semuanya ayah infaqkan fisabilillah dan kamu keluar dari kota Tahrim dan pergi ke kota si fulan dan disitu ada syeikh dan kamu duduk disitu selama setahun, belajar adab dan tarbiyah sehingga kamu dapat menghargai waktu maghrib dan isya'."

Lihatlah cinta orang soleh kepada Allah سبحانه وتعالى, marah waktunya dengan Allah di ganggu. Dia menghargai dan menikmati antara waktu maghrib dan waktu isya'."

[Habib Ali Zaenal Abidin Ibn Alwi Al-Kaff]

Postingan terkait:

Share this post

Get Short URL loading short url

Reactions:

Next Post This Older

Seorang Blogger Pemula, Web Designer, dan Pecinta dunia Open Source yang tidak mau berhenti belajar


Comments
0 Comments

Saya tunggu Komentar anda yang Amazing! Jangan Lupa centang Notify Me agar dapat pemberitahuan lebih lanjut


Emoticon

Taro Kode Iklan

©© -